Z Głosu Floriańskiego
Żywiec - Zabłocie
Każdy z nas zna takie obrazki z życia:
- w drodze mijamy nastolatków wpatrzonych w ekran telefonu lub rozmawiających przez telefon,
- na korytarzu szkolnym na przerwach międzylekcyjnych widzimy siedzących uczniów pod ścianami wpatrzonych w ekran smartfona czy tabletu.
    
    Smart fon to dla współczesnej młodzieży a także już i dzieci urządzenie, bez którego nie potrafią się obejść. Jest to dla nich przysłowiowe okno na świat poprzez dostęp do Internetu. Służy nie tylko do kontaktu z innymi osobami, z portalami społecznościowymi, ale i do pozyskiwania informacji przydatnych w nauce, a także do rozrywki. Może służyć do uczenia się języków obcych, oglądania i robienia filmów, czytania artykułów, słuchania muzyki, robienia zdjęć i do gier. Dziś smart fony umieją obsługiwać już kilkuletnie dzieci. Jeśli poczują, że jest to nośnik rozrywki, to trudno im go będzie wyciągnąć z rąk. Tymczasem im mniejsze dziecko sięga po komunikatory cyfrowe, tym wcześniej dochodzi u nich do zmian w ośrodkowym układzie nerwowym, które powodują uzależnienia.
    
    Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) uznała nadużywanie technologii komputerowych za zaburzenie, umieszczając je w Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób i Problemów Zdrowotnych. Szacuje się, że w Polsce takie zaburzenia w wyniku nadużywania technologii komputerowych występuje już u około 2 milionów młodych ludzi. Polega to na tym, że człowiek nie potrafi się już obejść nawet kilka godzin bez telefonu, zaniedbuje inne obowiązki i codzienne czynności, zaniedbuje  się w nauce, nie utrzymuje kontaktów z rówieśnikami w realu, po prostu powoli traci poczucie samokontroli. Jeśli dziecko pozbawimy na jakiś czas telefonu, np. na 1 dzień i ono nie potrafi się niczym zająć, staje się agresywne lub niespokojne, ma problemy emocjonalne, to już symptomy zaburzenia. Jest to pierwsza informacja dla rodziców, że dziecko zbyt dużo czasu przeznacza na kontakt ze światem wirtualnym. Specjaliści uważają, że 11 – latek może spędzać czas z komputerem czy tego typu urządzeniami 1 godzinę i to co drugi dzień.

    15 – latek musi mieć 1 dzień zupełnie wolny od tych urządzeń, a długość przed wszystkimi tego rodzaju urządzeniami nie powinna przekraczać 2,5 godziny dziennie.
    
    Nadużywanie programów  -  gier komputerowych, portali społecznościowych itp. jest problemem społecznym i dotyka coraz to większej liczby młodych ludzi. Wpływa nie tylko na zaburzenia psychiczne, ale powoduje również istotne problemy zdrowotne oraz społeczne. To nie tylko uzależnienie, to także nieprawidłowy rozwój układu kostno – mięśniowego ( młody organizm potrzebuje dużo ruchu), wady postawy, problemy ze wzrokiem, zaburzenia emocjonalne, problemy z koncentracją uwagi, wyobcowanie ze świata rzeczywistego, utrata umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami.
    
    Nie da się odciąć młodych ludzi od tych urządzeń, bo skazywałoby to ich na pewnego rodzaju zacofanie oraz wyobcowanie z grona rówieśników, ale trzeba nauczyć dzieci i młodzież korzystania z nich z umiarem. Ważne są pierwsze doświadczenia i częstotliwość, z jaką telefon jest używany. U małych dzieci jesteśmy w stanie to regulować , a przez to uczyć mądrego korzystania z tych urządzeń. Warto zacząć od tego, aby mądrze zorganizować czas dziecka, tak aby jego rozwój przebiegał w sposób właściwy, aby był integralny. Trzeba też pamiętać, że rodzice dają przykład spędzania swego wolnego czasu, jeśli oni całe godziny spędzają przed komputerem, to nie spodziewajmy się czegoś innego od dzieci. Dbajmy więc o właściwe proporcje wszystkich zajęć dziecka.

Zofia Bury